Gebiedsopdracht Titel:
Haven-Centrum, Apeldoorn

Periode:
maart 2005 tot juli 2006

Opdrachtgever:
Ons Huis en Dura Vermeer Bouw Hengelo

Haven-Centrum, Apeldoorn

Haven-Centrum, Apeldoorn

Voor het stadsdeel Haven-Centrum, strategisch gelegen tussen het centrum en de Kanaaloever-zone, heeft Concire in opdracht van de VOF Grondfabriek (een samenwerkingsverband van Ons Huis en Dura Vermeer) een gebiedsconcept ontwikkeld. Daartoe is door Concire een benchmark met vergelijkbare steden in de regio uitgevoerd en is de interne samenhang van Apeldoorn volgens de Balanced-City theorie geanalyseerd. De aanleiding was het net opgeleverde Masterplan, dat vooral een ruimtelijke uitwerking was, maar geen concept, waardoor niet duidelijk was wat nu eigenlijk de opgave in het gebied was, hetgeen zich ook vertaalde in een voor de VOF onzekere situatie omdat er nog te veel (markt)risico’s aanwezig waren. Het gebiedsconcept moest antwoord geven op de vraag wat nu de positionering en het karakter van het stadsdeel zouden kunnen zijn met de expliciete bedoeling om daarmee tevens de regionale functie van Apeldoorn te versterken. Want uit de analyse was wel zoveel duidelijk geworden dat de gemeente maar een beperkte regionale positie heeft en het pakket aan stedelijke voorzieningen eigenlijk veel te wensen overliet, en dit terwijl er in de regio een groot toeristisch bestedingspotentieel aanwezig is. Anders gezegd: de balans tussen Apeldoorn en de regio is ver te zoeken. Behalve het winkelen zijn er voor bezoekers maar weinig motieven om het centrum van Apeldoorn te bezoeken. Haven-Centrum, nota bene de locatie waar de oorsprong van Apeldoorn ligt, is de laatste grote toevoeging aan het centrum, dus kans om dat potentieel aan te boren en te benutten. Maar dan moet de bezoeker niet alleen in Haven-Centrum iets kunnen beleven wat er elders niet is, maar tevens het bezoek aan het centrum als een complete belevenis kunnen ervaren. Dit kan worden bereikt door thematische afstemming tussen Haven-Centrum en de andere deelgebieden, vooral met het centrum, en het laten aansluiten van de routingscircuits. Commerciële leisure en service gerichte dienstverlening werden als het meest kansrijke thema voor het Haven-Centrumgebied gezien. Wat verder een sterk punt is, is de ontsluiting van de gemeente, die dit gebied aanwijst als het vanzelfsprekende start- en vertrekpunt voor het beoogde centrumbezoek uit de regio en verder. De kern van het gebiedsconcept werd het waardebod "Apeldoorn als hart van de Veluwe", dat als beleving zicht- en voelbaar moest gaan worden in het "Apeldome", een all weathercenter, maar dan opengewerkt met een overdekt plein en ontmoetingsplek. De naam verwijst naar het verleden van Apeldoorn en wordt in 1228 voor het eerst vermeld. Het is dit gebiedsconcept geweest, dat de discussie over de ruimtelijke kwaliteit van het gebied heeft gestuurd. Keuzes konden daardoor beter worden gemaakt, bijvoorbeeld als het gaat om de connectie met het centrumgebied en de daarmee samenhangende configuratie van de bebouwing in het plangebied. Onderwerpen zoals de grootte en positionering van het centrale plein, die van de parkeergarage met stijgpunten, de branchering en mix van functies in het gebied, de aansluiting en routing naar en van het kernwinkelgebied zijn evenzovele kwesties die daarbij aan de orde zijn gekomen. De waarde van het gebiedsconcept bestond dus hieruit dat het sterk sturend voor het Masterplan is geweest en leidend voor de verdere uitwerking, zowel ruimtelijk en programmatisch als voor de ontwikkelingsstrategie en gebiedsmarketing.