Businesscase Titel:
VISPACT Scheveningen

Periode:
januari 2009 tot januari 2014

Opdrachtgever:
United Fish Auctions en ondernemers NHH

In samenwerking met:
Rijnconsult en belanghebbenden rond VIS

VISPACT Scheveningen

VISPACT Scheveningen

Concire heeft met de ondernemers op het Noordelijk Havenhoofd (NHH) en rond de 1e Haven gewerkt aan een toekomstvisie voor dit gebied. We zijn daarbij begonnen vanuit de Economie. Wat zijn de kansen voor het viscluster, hoe onderscheidt Scheveningen zich ten opzichte van de 10 andere afslagen in Nederland. Scheveningen ligt midden in de Randstad (afzet aan klein- en groothandel), direct aan de Noordzee en dichtbij de visgronden. Er is divers ondernemerschap en een moderne vloot met duurzame vangsttechnieken. In een aantal workshops zijn met de ondernemers en een aantal inspiratoren de strategische doelstellingen bepaald en het VISPACT Scheveningen opgericht. Met als ambitie om Scheveningen tot een center of excellence te maken voor verse Noordzeevis, met als inzet vandaag aangevoerd is vandaag in de schap en een stevige maar realistische groeidoelstelling voor de komende jaren. De doelstellingen zijn vertaald in een aantal projecten.

Naast het versterken van een aantal functies (verwerking, verpakking en marketing), het ondernemerschap en duurzame doelstellingen (slimmer clusteren, samenwerken en het sluiten van kringlopen) hebben ons gericht op de visbeleving van het gebied. Dit is een logische plek om  het verhaal van de vis en de Noordzee te vertellen. Er komen nu al jaarlijks 16 miljoen bezoekers naar Scheveningen Bad en er is dagelijkse aanvoer van verse vis in Scheveningen. Voor Den Haag als ‘Wereldstad aan Zee’ is dit een unieke kans om zich met Scheveningen steviger te profileren door het anders en breder te programmeren.

Vanuit het viscluster is door een aantal ondernemers (aanvoer,handel en verwerking en de Makro) het initiatief genomen voor Scheveninger’Best, een kwaliteitskeurmerk voor verse Noordzeevis uit Scheveningen. Met kok Pierre Wind is een vissoep ontwikkeld, die bestaat uit soep met losse dagverse vis, voor de ultieme versbeleving en smaak. Zo wordt er ook aan de merknaam Scheveningen gewerkt.

Dit heeft geleid tot een inventarisatie van de ruimtewensen van de aanwezige ondernemers en een aantal toetreders, een toename van 10.000 m² bvo ten opzichte van de huidige 20.000 m² bvo. Met het behoud van het karakteristieke visafslaggebouw en de herontwikkeling van de gebouwen aan de landzijde op het NHH wordt er in 2012 gewerkt aan de ruimtelijke vertaling van de ambities uit het Vispact naar een haalbare businesscase. Het viscluster heeft de exclusiviteit van de gemeente Den Haag gekregen om het hele NHH te ontwikkelen, dus niet alleen het bedrijventerrein rond de vis, maar ook het programma daar omheen richting strand en Noordzee.  Daarvoor is Volker Wessels Vastgoed door het viscluster geselecteerd om gezamenlijk tot een haalbaarheidsstudie te komen.

Onderdeel van de programmering is de het opzetten van Fish/Northseaworld, een publiekstrekker om met partners het verhaal van de vis en de Noordzee te vertellen.