Richting geven aan een succesvol concept voor Marine Etablissement Amsterdam, een bijzondere uitdaging voor Concire in samenwerking met Fakton.
Het Etablissement was tot 5 december 2013 een bijzondere afgesloten enclave in de stad met vier eeuwen onafgebroken maritieme historie die heeft bijgedragen aan de fierte (trots/kracht), positie en uitstraling van onze natie en die van Amsterdam. Het is alsof er een schilderij van een Hollandse grootmeester op de markt komt !
Hier ligt een unieke kans voor Amsterdam nog één keer een majeure toevoeging aan de binnenstad te maken. Deze plek moet Amsterdam internationaal nog steviger op de kaart gaan zetten. Want hoewel Amsterdam goed scoort op de verschillende internationale rankings, staan die onderdruk. Amsterdam moet weer gaan verrassen! Die potentie heeft het met Marineterrein, daarvoor is richting, ambitie en leiderschap nodig en een transformatieproces welke waardeontwikkeling in de tijd mogelijk maakt.
Onze aanpak
We doorlopen in hoofdlijnen 4 stappen:
1. Analyse: we starten met een analyse om richting te geven aan het proces;
2. Markttoets analyseschema: in een aantal verkennende gesprekken met smaakmakers, mogelijke waardemakers en experts verkennen en versterken we een analyseschema.
3. Handelsmissies: op basis van vier kwadranten worden partijen uitgenodigd voor een drietal sessies waarin we de denkrichting omzeeten in een gebiedsconcept.
4. Reisgids: in een beknopt beeldende rapportage zetten we de resultaten op een rij als input voor de navolgende stategienota.
Vol energie zijn wij aan de slag gegaan, op zoek naar de fierte van de plek en de bijdrage van deze plek aan de ambities van de stad.
Samenvatting van de strategienota voor Het Marineterrein.